INFORMACJA W SPRAWIE REALIZACJI UPRAWNIENIA WYNIKAJĄCEGO Z USTAWY O JĘZYKU MIGOWYM I INNYCH ŚRODKACH KOMUNIKOWANIA SIĘ
Na podstawie ustawy z dnia 19.08.2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U. Nr 209, poz. 1243), gdy niesłyszący (uprawniony) nie będzie mógł przy załatwianiu sprawy urzędowej skorzystać z pomocy osoby przybranej (osoby, która ukończyła 16 lat i została wybrana przez niego, w celu ułatwienia porozumienia i pomocy w załatwieniu spraw urzędowych) - Urząd musi zapewnić mu pomoc przeszkolonego pracownika lub usługi tłumacza, w jednej z trzech wymienionych w przepisach form komunikowania się. Chodzi o:
1) polski język migowy (JM) - rozumiany jako naturalny wizualno-przestrzenny język komunikowania się;
2) system językowo-migowy (SJM) - podstawowy środek komunikowania się osób uprawnionych, w którym znaki migowe wspierają wypowiedź dźwiękowo-artykulacyjną;
3) sposób komunikowania się osób głuchoniewidomych (SKOGN) - podstawowy środek komunikowania się, w którym sposób przekazu komunikatu jest dostosowany do potrzeb wynikających z łącznego występowania dysfunkcji narządu wzroku i słuchu.
W związku z powyższym osoba uprawniona, która zamierza skorzystać z powyższych usług zobowiązana jest zgłosić prośbę o skorzystanie z takiej usługi do Urzędu Miejskiego w Wieluniu, w terminie co najmniej 3 dni roboczych przed tym zdarzeniem, z wyłączeniem sytuacji nagłych.
Zgłoszenie powinno być dokonane na wniosku (wzór w załączeniu) i przesłane:
1) e-mail'em, na adres um.wielun@um.wielun.pl;
2) faxem na nr 43 886 02 60;
3) pocztą na adres: Urząd Miejski w Wieluniu, pl. Kazimierza Wielkiego 1, 98-300 Wieluń lub
4) złożone osobiście w siedzibie Urzędu, adres j.w., pokój nr 1 - ratusz.
Ponadto osoba chcąca skorzystać z pośrednictwa tłumacza może dokonać zgłoszenia takiej potrzeby telefonicznie na nr tel.: 43 886 02 13/14.
Świadczenie jest bezpłatne dla osoby uprawnionej, będącej osobą niepełnosprawną w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721, Nr 171, poz. 1016).
Urząd, który nie ma przeszkolonego w metodach komunikowania się pracownika i musi w celu zrealizowania zgłoszonej usługi zamówić tłumacza PJM, SJM lub SKOGN, może wybierać go spośród osób wpisanych do specjalnego rejestru. Rejestr będzie prowadzony przez Wojewodę wyłącznie w formie elektronicznej.
Jeżeli dana instytucja nie może zapewnić usługi tłumacza, musi o tym zawiadomić niepełnosprawnego i podać powody, które uniemożliwiają skorzystanie z jego usług. W takim przypadku Urząd powinien też wskazać inny możliwy termin realizacji świadczenia lub wskazać inną formę realizacji przysługujących uprawnień (np. skorzystanie z pomocy osoby przybranej lub z innych form obsługi).
Zgodnie z ww. ustawą osoba realizująca świadczenie jest obowiązana zachować w tajemnicy informacje związane z osobą uprawnioną. Ustawa przewiduje jednak dwa wyjątki od tej generalnej zasady: po pierwsze tłumacz jest zwolniony z zachowania tajemnicy, gdy może to stanowić niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia osoby uprawnionej lub innych osób;
po drugie jest to możliwe, gdy osoba uprawniona lub jej przedstawiciel ustawowy wyraża zgodę na ujawnienie tajemnicy.
Zadanie pn. "Przebudowa kanalizacji deszczowej wraz z odbudową nawierzchni drogi Wieluń ul. Nowy Rynek, Zamenhofa, Wodna w ramach projektu kompleksowa rewitalizacja zabytkowego centrum miasta Wielunia
Burmistrz Welunia wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców...
Burmistrz Wielunia wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców ...
Burmistrz Wielunia wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców i licząc na wzajemną współpracę dla dobra i na rzecz Gminy Wieluń, proponuje Państwu możliwość dokonania niecierpiących zwłoki zgłoszeń z interwencją pod numer telefonu:
1) Wydziału Spraw Obywatelskich 43 88 60 222 w godzinach urzędowania tut. Urzędu,
2) Straży Miejskiej w Wieluniu 693 464 508, w godzinach od 6.00 do 20.00, od poniedziałku do piątku,
oraz pod adres e-mail: zalwertr@um.wielun.pl
Burmistrz Wielunia informuje, że od miesiąca kwietnia będzie pobierana, przez Inkasenta, opłata od posiadania psa na terenie sołectw Gminy Wieluń.
Burmistrz Wielunia informuje, że od miesiąca kwietnia będzie pobierana, przez Inkasenta, opłata od posiadania psa na terenie sołectw Gminy Wieluń. Jednocześnie nadmienia się, iż w/w opłata pobierana będzie od osób fizycznych posiadających psy.
Zgodnie z ustawą opłaty od posiadania psów nie pobiera się od:
- osób zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej
- osób w wieku powyżej 65 lat prowadzących samodzielne gospodarstwo domowe - z tytułu posiadania jednego psa
- podatników podatku rolnego od gospodarstw rolnych - z tytułu posiadania nie więcej niż dwóch psów.
Komunikat w związku z wydawaniem zaświadczeń
Referat podatkowy informuje, że od dnia 1.11.2008 r. wnioski o wydanie zaświadczeń, w sprawach podatkowych, należy składać w biurze obsługi interesanta w pokoju nr 1 (Ratusz) Urzędu Miejskiego w Wieluniu.