DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA – ulotka
Stan na 3 października 2016 r.
Chcesz rozpocząć działalność gospodarczą?
Należy podjąć decyzję w jakiej formie:
- chcesz pracować indywidualnie lub jako wspólnik spółki cywilnej? Będziesz osobą fizyczną.
- planujesz być uczestnikiem większego zespołu? Będziesz osobą prawną.
Poznaj parę definicji, które będą Cię dotyczyły.
Działalność gospodarcza określa wszelkie czynności wykonywane w sposób ciągły i zorganizowany, które pozwalają na zarobek. Takie czynności wymagają zarejestrowania się jako przedsiębiorca.
Przedsiębiorca jest osobą fizyczną, prawną lub jednostką organizacyjną, którą wykonuje we własnym imieniu działalność gospodarczą. Przedsiębiorcami są również wspólnicy spółek cywilnych.
SPÓŁKA CYWILNA /s.c./
- jest prowadzona przez co najmniej 2 przedsiębiorców na podstawie umowy spółki;
- polega na wspólnym prowadzeniu działalności gospodarczej aby osiągnąć wspólnycel w biznesie;
- w ciągu 14 dni od podpisania umowy s.c. należy ją zgłosić w urzędzie skarbowym właściwym ze względu na główne miejsce wykonywania działalności gospodarczej (podatek od czynności cywilnoprawnych);
- wspólnicy spółki powinni wystąpić do właściwego urzędu statystycznego o nadanie odrębnego numeru REGON oraz urzędu skarbowego o nadanie numeru NIP(na podstawie umowy).
Spółka cywilna nie posiada osobowości prawnej – wspólnicy odpowiadają osobiście i solidarnie za zobowiązania spółki.
Jeżeli twoja praca polega na uprawie roli, chowie i hodowli zwierząt, ogrodnictwie, warzywnictwie, leśnictwie czy rybactwie, jesteś rolnikiem wynajmującym pokoje i świadczącym pozostałe usługi związane z pobytem turystów – nie jesteś przedsiębiorca i nie podlegasz rejestracji w gminie.
Informacje szczegółowe:
- BĘDĘ OSOBĄ FIZYCZNĄ
Od dnia 01.01.2012 r. działa ogólnopolska baza podmiotów gospodarczych prowadzona aktualnie przez Ministra Rozwoju.
Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG).
Gminy pełnią rolę „organów terenowych” CEIDG.
Wniosek o wpis do CEIDG (jak również zmianę, wznowienie czy zgłoszenie zaprzestania działalności) możesz złożyć:
- osobiście – w dowolnie wybranym urzędzie gminy na terenie całej Polski (urzędnik dopełni za Ciebie formalności podpisując wniosek CEIDG swoim podpisem elektronicznym)
- listem poleconym – wniosek opatrzony jest własnoręcznym podpisem wnioskodawcy, którego własnoręczność poświadczona jest przez notariusza
- online – jeżeli posiadasz podpis elektroniczny lub profil zaufany.
Ważne
- Rejestracja w CEIDG jest wolna od opłat.
- Twoim numerem identyfikacji w CEIDG jest NIP.
- W terminie 7 dni od dnia rozpoczęcia działalności musisz zgłosić się do ZUS, celem zgłoszenia odpowiedniego ubezpieczenia.
- Wszystkie zmiany i wykreślenie z działalności zgłaszasz w ciągu 7 dni od dnia zaistnienia tych faktów.
- Jeżeli nie zatrudniasz pracowników możesz zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od 30 dni (luty 28/29) do 24 miesięcy. Jeżeli nie wznowisz działalności przed upływem okresu 24 miesięcy – zostanie z urzędu wszczęte postępowanie w sprawie wykreślenia wpisu.
- Wznowienie działalności gospodarczej następuje na wniosek przedsiębiorcy (nic nie dzieje się automatycznie).
- Jeżeli będziesz podatnikiem podatku VAT to przed datą rozpoczęcia działalności gospodarczej zgłoś się do Urzędu Skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania.
- Zaświadczeniem o wpisie do CEIDG jest wydruk ze strony internetowej CEIDG www.ceidg.gov.pl .
PAMIĘTAJ:
Podstawą do złożenia wniosku w CEIDG jest identyfikacja tożsamości osoby, której wniosek dotyczy – dowód osobisty/paszport jest więc obowiązkowy w Urzędzie.
Opłaty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej:
- Zgłoszenie dokonania wpisu, zmiany wpisu, zawieszenie, wznowieniei wykreśleniez ewidencji działalności gospodarczej -zwolnione z opłat;
- Duplikat decyzji (z dawnej ewidencji działalności gospodarczej Burmistrza Wielunia) – 5 zł;
- Wydanie zaświadczenia o figurowaniu przedsiębiorcy w dawnej ewidencji działalności gospodarczej/ podmiotów wykreślonych/ prowadzonej przez Burmistrza Wielunia – 17 zł.
- BĘDĘ OSOBA PRAWNĄ
- Wpisu dokonuje się w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS).
- W KRS wpisuje się m.in.:
1) spółki handlowe;
europejskie zgrupowania interesów gospodarczych;
spółki europejskie;
2) spółdzielnie;
3) spółdzielnie europejskie;
4) przedsiębiorstwa państwowe;
5) jednostki badawczo-rozwojowe;
6) towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych;
7) oddziały przedsiębiorców zagranicznych działających na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej;
8) główne oddziały zagranicznych zakładów ubezpieczeniowych.
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej(tj. Dz. U. 2015 poz. 584 z późn. zm.),
- 2) ustawa z dnia 20 sierpnia 1997 roku o Krajowym rejestrze Sądowym(t.j. Dz. U. 2016 poz. 687 z późn. zm.).
Dane kontaktowe:
Urząd Miejski w Wieluniu
Wydział Inwestycji i Rozwoju
pl. Kazimierza Wielkiego 1, 98-300 Wieluń
tel. 43 88 60 217
Informacje o funkcjonowaniu CEIDG oraz udostępnianiu danych o przedsiębiorcach dostępne są na stronie : www.ceidg.gov.pl
XX Wydział Gospodarczy -Krajowego rejestru Sądowego
90-203 Łódź, ul. Pomorska 37
Adres do korespondencji:
90-928 Łódź, al. Kościuszki 107/109
tel. 42 66 46 235-237
Pliki do pobrania
BURMISTRZ WIELUNIA
ogłasza
pierwszy ustny przetarg nieograniczony na sprzedaż
niezabudowanej nieruchomości gruntowej, będącej własnością Gminy Wieluń, położonej
w Wieluniu, przy ul. Zawadzkiego, obręb 2, oznaczonej ewidencyjnie jako działka
nr 61/17 o powierzchni 0,0884 ha.
Dla nieruchomości prowadzona jest księga wieczysta SR1W/00037552/0. Nieruchomość jest wolna
od wszelkich długów i obciążeń. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego miasta zatwierdzonym Uchwałą IX/93/11 Rady Miejskiej w Wieluniu z dnia 21 czerwca 2011 r. opublikowaną
w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego Nr 23, poz. 2388 z dnia 13 sierpnia 2011 r., nieruchomość położona jest na terenie zabudowy mieszkaniowej, jednorodzinnej, oznaczonym w planie symbolem MN 2.
Cena wywoławcza działki:64 000,00 zł (słownie: sześćdziesiąt cztery tysiące złotych)
Wadium: 6 400,00 zł ( słownie: sześć tysiecy czterysta złotych)
Termin przetargu: 7 lipca 2016 r. – godzina 10 00
Do ceny uzyskanej w przetargu dolicza się należny podatek VAT.
Wadium w określonej wyżej wysokości należy wpłacić w terminie do 30 czerwca 2016 r.
na rachunek bankowy Urzędu Miejskiego w Wieluniu:
ESBANK Bank Spółdzielczy z siedzibą w Radomsku
52 8980 0009 2023 0026 4415 0006
W tytule przelewu należy wpisać „przetarg – działka nr 61/17, obręb 2”
Za datę wniesienia wadium uważa się wpływ środków pieniężnych na rachunek Gminy Wieluń.
Przetarg odbędzie się w Urzędzie Miejskim w Wieluniu – plac Kazimierza Wielkiego 1, sala nr 11
w ratuszu.
Uczestnicy przetargu zobowiązani są przedstawić Komisji Przetargowej następujące dokumenty:
- osoby fizyczne – dokument tożsamości,
- osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą – zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej (aktualność zaświadczenia winna być potwierdzona przez organ dokonujący rejestracji
w okresie 3 miesięcy przed terminem przetargu) lub umowę spółki cywilnej lub aktualny (z ostatnich 6 miesięcy) odpis z KRS, w przypadku podmiotów, na które przepisy ustaw nakładają obowiązek uzyskania wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego.
Uczestnicy biorą udział w przetargu osobiście lub przez pełnomocnika. Pełnomocnictwo wymaga formy aktu notarialnego.
Osoby pozostające w związku małżeńskim i posiadające ustrój wspólności majątkowej biorą udział
w przetargu osobiście lub okazują oświadczenie współmałżonka, iż wyraża on zgodę na nabycie nieruchomości będącej przedmiotem przetargu, po cenie wylicytowanej przez współmałżonka przystępującego do przetargu.
Wadium wniesione przez uczestnika przetargu, który przetarg wygrał zalicza się na poczet ceny nabycia nieruchomości. Wadium wniesione przez uczestnika przetargu, który przegrał przetarg podlega zwrotowi. Jeżeli osoba ustalona jako nabywca nieruchomości nie przystąpi bez usprawiedliwienia do zawarcia umowy w miejscu
i terminie wskazanym w zawiadomieniu organizator przetargu odstąpi od zawarcia umowy, a wypłacone wadium nie będzie podlegać zwrotowi.
Osoby przystępujące do przetargu zobowiązane będą do złożenia oświadczenia:
- o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych przez Gminę Wieluń w związku
z przetargiem na sprzedaż nieruchomości - podstawa prawna art. 23 ust. 1 pkt 1 i 2, art. 24 ustawy
z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych ( Dz. U. z 2015 r. poz. 2135 ze zm.); - że znany jest im stan przedmiotu przetargu i nie wnoszą z tytułu stanu przedmiotu przetargu żadnych zastrzeżeń;
- że zapoznały się z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla nieruchomości objętych przetargiem.
Dodatkowe informacje o nieruchomości można uzyskać w Wydziale Gospodarki Przestrzennej
i Rolnictwa Urzędu Miejskiego w Wieluniu (plac Kazimierza Wielkiego 2, pokój nr 41)
od poniedziałku do piątku w godzinach 7 30 – 15 30 .
Właściciel nieruchomości może odwołać ogłoszony przetarg bez uzasadnienia przyczyn.
Nieruchomość sprzedawana jest na podstawie danych z ewidencji gruntów a wznowienie i okazanie granic następuje na koszt i staraniem nabywcy.
Koszty notarialne i sądowe ponosi nabywca.
Wieluń, dnia 31 maja 2016 r.
Komunikat
Burmistrz Wielunia uprzejmie informuje, że od dnia
28 kwietnia 2016 r. administratorem cmentarza komunalnego
w Wieluniu przy ulicy Roosevelta jest pan Sławomir Nowak – usługi transportowe Sławomir Nowak.
Telefony kontaktowe do administratora:
tel.: 600 803 408
tel.: 600 803 396
Biuro administratora cmentarza komunalnego w Wieluniumieści się przy ul. Roosevelta, budynek przy cmentarzu komunalnym – czynne od poniedziałku do piątku od godziny 9.00 do godziny 10.00. oraz przy ul. A. Struga 1 – czynne od poniedziałku do piątku od godziny 7.30 – 8.45 oraz od 10.15 – 15.30
Troska Gminy Wieluń o własną historię i tradycję, nie pozostaje bez wpływu na zainteresowanie rodzin oraz indywidualnych osób swoimi przodkami. Wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom Burmistrz Wielunia podaje niezbędne informacje, w celu wsparcia w poszukiwaniach...
Troska Gminy Wieluń o własną historię i tradycję, nie pozostaje bez wpływu
na zainteresowanie rodzin oraz indywidualnych osób swoimi przodkami. Wychodząc naprzeciw
ich oczekiwaniom Burmistrz Wielunia podaje niezbędne informacje, w celu wsparcia
w poszukiwaniach:
1) Urząd Stanu Cywilnego w Wieluniu przechowuje księgi stanu cywilnego zawierające
akty urodzenia przez 100 lat, a księgi stanu cywilnego zawierające akty małżeństwa
i akty zgonu przez 80 lat. Po tym czasie księgi stanu cywilnego przekazywane są
do właściwego archiwum państwowego, do Archiwum Państwowego w Łodzi, pl. Wolności 1, 91-415 Łódź, tel. (42) 632-62-01, fax. (42) 632 02 11, mail : kancelaria@lodz.ap.gov.pl, strona internetowa : www.lodz.ap.gov.pl
Z aktów stanu cywilnego wydaje się odpisy zupełne i odpisy skrócone. Odpis aktu stanu cywilnego wydaje się osobie, której akt dotyczy lub jej małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu, rodzeństwu, przedstawicielowi ustawowemu, opiekunowi, osobie, która wykaże w tym interes prawny, sądowi, prokuratorowi, organizacjom społecznym, jeżeli jest to zgodne z ich celem statutowym i przemawia za tym interes społeczny oraz organom administracji publicznej, jeżeli jest to konieczne do realizacji ich ustawowych zadań.
Wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego składa się do wybranego kierownika urzędu stanu cywilnego. W przypadku naszej Gminy składamy go do Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego
w Wieluniu, osobiście w siedzibie Urzędu Stanu Cywilnego w Wieluniu, ul. Piłsudskiego 14, albo drogą pocztową lub na adres mailowy: skupiena@um.wielun.pl.
Podajemy dla Państwa również numery telefonów kontaktowych: (43) 886-02-21, (43) 886-02-11.
Za wydanie odpisu aktu stanu cywilnego wnosi się opłatę skarbową:
22 zł za odpis skrócony, 33 zł za odpis zupełny, na konto Urzędu Miejskiego w Wieluniu, pl. Kazimierza Wielkiego 1, 98-300 Wieluń, w ESBANK Bank Spółdzielczy z/s w Radomsku, numer konta: 90 8980 0009 2023 0026 4415 0001.
Opłaty można dokonać w siedzibie ESBANK w Wieluniu przy ul. Wojska Polskiego 2, w punkcie kasowym ESBANK znajdującym się w Urzędzie Miejskim w Wieluniu przy pl. Kazimierza Wielkiego 2, w innym banku, na poczcie lub dokonując przelewu elektronicznie. Oryginał potwierdzenia wpłaty dołącza się do wniosku.
2) Muzeum Ziemi Wieluńskiej w Wieluniu w swoich zasobach posiada ponad tysiąc dokumentów związanych z historią miasta i regionu, w tym odnoszących się bezpośrednio do wielunian. Są to m.in. dokumenty związane z historią szkolnictwa, rzemiosła, straży pożarnych i innych organizacji społecznych, a także legitymacje organizacyjne, zaświadczenia urzędowe, świadectwa szkolne. Pewna część archiwaliów dokumentuje udział mieszkańców ziemi wieluńskiej w II wojnie światowej. Zasoby nie stanowią jednak zespołów archiwalnych. Akta zwarte m.in.. szkół, zakładów pracy, organizacji, itp. obligatoryjnie przekazywane są do Archiwum Państwowego w Łodzi Oddział w Sieradzu. Przy Muzeum działa biblioteka naukowa (ponad 9 tys. voluminów), w zasobach której istotną część stanowią publikacje poświęcone ziemi wieluńskiej. Kontakt z Muzeum Ziemi Wieluńskiej: ul. G. Narutowicza 13, 98-300 Wieluń, tel. 43-8434334 lub 601929303, adres e-mailowy: mzw@poczta.onet.pl, strona: www.muzeum.wielun.pl.
3) W Muzeum Ziemi Wieluńskiej w Wieluniu istnieje możliwość korespondencji także w języku angielskim, a w Urzędzie Miejskim w Wieluniu także w języku niemieckim.